Dan Cadar: Viitorul învăţământului este tech; cea mai mare provocare - integrarea AI în procesul de învăţare
Viitorul învăţământului este tech sau deloc şi cea mai mare provocare atât în viitorul apropiat, cât şi în cel pe termen lung va fi integrarea inteligenţei artificiale (AI) în procesul de învăţare, a precizat, pentru AGERPRES, expertul în tehnologie Dan Cadar.
Declaraţiile lui Cadar, care este editor coordonator al hub-ul Zona IT de ştiri, recenzii, teste şi editoriale cu profil tech, vin în contextul în care din ce în ce mai multe instituţii de învăţământ adoptă soluţii smart în procesul educaţional.
În ultimii ani, dispozitivele smart au fost utilizate din ce în ce mai mult ca soluţii tehnice pentru diseminarea informaţiilor în educaţie. Potrivit specialiştilor, urmare a introducerii tehnologiei a crescut şi influenţa asupra procesului de învăţare.
"Aportul tehnologiei în procesul educaţional este enorm, până la punctul în care transformă însăşi esenţa acestei activităţi. De la telefoane şi tablete şi până la table interactive şi inteligenţă artificială, aceste evoluţii schimbă ideea, sensul procesului de învăţare. Cu alte cuvinte, tehnologia nu este doar un 'suport de învăţare', ea influenţează direct ce şi cum învăţăm. De exemplu, astăzi, accentul se mută de la o paradigmă axată pe memorare, la una axată pe căutare. Este mai important acum să ştii ce să cauţi şi cum să cauţi, decât să reţii informaţii nesfârşite despre un subiect sau altul. Cu alte cuvinte, conexiunile între informaţii sunt mai importante decât memorarea acelor informaţii", a spus Dan Cadar.
Progresul tehnologiei care, inevitabil, îşi va pune amprenta în continuare asupra unor domenii de activitate, inclusiv asupra educaţiei, va culmina în viitor cu o dezvoltare a uneltelor ce folosesc inteligenţa artificială.
"Odată cu internetul, cu bazele de date şi cu informaţia digitalizată în general, nevoia unor procese considerate altădată fundamentale pentru 'învăţare' a scăzut. Este ca atunci când profesorii mei din facultate ne lăsau la examen cu cărţile pe masă, şi tot nu reuşeam să luăm note mari pentru că nu ştiam ce anume să căutăm şi cum să facem conexiuni între acele materiale. Şi această mutare a accentului de la memorare la căutare şi conexiuni, este doar un exemplu. O direcţie care va avea o evoluţie accelerată în perioada următoare, odată ce tehnologia trece la nivelul următor, cauzat de explozia inteligenţei artificiale. Toate acele elemente care presupun 'footwork' ineficient pentru student vor fi rezolvate de către AI. Ştiu că mulţi deplâng 'erodarea' din aceste motive a procesului de învăţare, dar cum progresul nu poate fi oprit (şi istoria ne-a arătat asta cu vârf şi îndesat nu odată), nu putem decât să învăţăm să trăim cu aceste 'unelte' din ce în ce mai avansate, a căror principală caracteristică este evoluţia rapidă. Nu există alternative de tipul 'aleg să mă opun utilizării internetului sau a inteligenţei artificiale', este cu ele sau deloc", a precizat vloggerul român.
În spaţiul public, nu de puţine ori, beneficiile utilizării tehnologiei de către elevi şi profesori au fost puse în balanţă cu efectele negative care ar putea deriva într-un orizont de timp. Experţii evidenţiază câteva dintre neajunsuri, cele mai multe legate de viciile de refracţie şi concentrare, efecte ale căror consecinţe însă nu prevalează asupra suportului pe care tehnologia îl oferă educaţiei.
"Cât despre acele 'efecte negative' pe care le menţionaţi, depinde din ce perspectivă este privită situaţia. Dacă perspectiva este cea a vechii paradigme, a procesului tradiţional de învăţare, aşa ar putea părea, că există astfel de efecte: expunerea prelungită la ecrane, scăderea concentrării şi focusului, dar ele sunt înlocuite de alte atribute care se dezvoltă în timp, în paralel cu evoluţia acestor 'mijloace' tehnologice: multitasking, eficienţă şi rapiditate mai mare în rezolvarea unor sarcini punctuale etc. Este ca şi cum ai încerca să rezolvi ca pe vremuri o înmulţire a unor termeni de 10 cifre, cu tăbliţă de ceară, când tu ai un calculator pe telefon. Are rost să pierzi vremea făcând acea înmulţire? Sigur că nu, 'calculatorul' ăla îţi permite să te concentrezi pe scopul mai important al acelui task, şi anume de a rezolva mai repede problema mai mare din care face parte acel calcul. În plus, de-a lungul timpului s-a dovedit mereu că există rezistenţă la progres. Când a apărut tiparniţa, la fel de mulţi au deplâns moartea meşteşugului medieval al copierii manuscriselor sau a caligrafiei. Aşa şi astăzi, să vezi efectiv sistemul solar în VR, este ceva mai mult decât să-l buchiseşti în mod abstract din paginile unui manual prăfuit de geografie de clasa a V-a (aşa cum am remarcat consternat că încă mai folosesc fetele mele). Şi, în loc să-i obligi pe copii să se supună unei paradigme depăşite de învăţare, şi după aia să te plângi că se plictisesc sau că nu-i duce capul, mai bine încerci sa te adaptezi la discursul 'informaţional' cu care sunt ei sunt obişnuiţi şi familiari (chiar dacă asta nu este niciodată uşor)", a subliniat jurnalistul şi editorul coordonator al hub-ului tech Zona IT.
Ţinând cont de faptul că aproape orice elev deţine un telefon mobil inteligent, accesul la informaţie este facil, cu atât mai mult dacă dispozitivul este integrat în procesul de învăţare. Pe de altă parte, specialiştii arată că dotarea unor săli de clasă cu dispozitive inteligente nu înseamnă neapărat şi o aliniere la evoluţia impusă de tehnologie.
"În final aş vrea să mă refer puţin şi la marota asta a 'tabletelor şi tablelor inteligente în şcoli', care, din păcate, la noi cel puţin, nu este decât o extensie a politicii prosteşti de pe vremuri, aia cu "calculatoarele în şcoli". Politicienii noştri au senzaţia că dacă introduci nişte 'ecrane' în şcoli, gata, se cheamă că te-ai aliniat la evoluţia tehnologiei şi la procesele moderne de învăţare. Greşit. Tabletele, calculatoarele, tablele inteligente, sunt doar nişte 'suporturi', nu un scop în sine. Sigur, ele sunt necesare ca hardware, dar nu sunt relevante prin ele însele. Cu adevărat important este să dezvoltăm materiale didactice şi metode de predare care să fie puse în valoare: aplicaţii, manuale, funcţii AI, teste interactive etc. Altfel, precum zicea Eduard Murrow (despre televizor), nu sunt decât nişte cutii cu nişte circuite în ele. Atât. Iar pe partea de dezvoltare a acestor aplicaţii, încă stăm prost. Viitorul învăţământului este tech sau nu e deloc. Şi cel mai mare challenge atât în viitorul apropiat, cât şi în cel pe termen lung va fi integrarea inteligenţei artificiale în procesul de învăţare", a conchis Dan Cadar. AGERPRES/(AS - autor: Florin Zafiu, editor: Irina Poenaru, editor online: Simona Aruştei)
Alte știri din categorie
Ministrul Ligia Deca s-a întâlnit cu directorul general al Agenţiei pentru Energie Nucleară a OCDE
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, s-a întâlnit miercuri cu directorul general al Agenţiei pentru Energie Nucleară (NEA) a OCDE, William D. Magwood, IV, cu care a discutat despre importanţa programelor de studii în domeniul ingineriei nucleare şi nevoia de a avea mai mulţi specialişti în acest sector. "Astăzi, am avut plăcerea să-l &
România a dominat podiumul la RoboChallenge 2024; 25 de medalii câştigate
România a înregistrat un rezultat remarcabil, câştigând 25 de medalii, la concursul internaţional RoboChallenge ajuns la ediţia a XV-a, dintre care nouă de aur şi câte opt de argint şi bronz. "La cea de-a treia ediţie a RoboFEST, desfăşurată în acest weekend la Universitatea Naţională de Ştiinţă şi Tehnologie Politehnic
Bihor: Clubul de Robotică al Universităţii din Oradea a câştigat un premiu la competiţia internaţională Robochallenge Bucureşti
Clubul de Robotică al Universităţii din Oradea a participat, în perioada 1-3 noiembrie, la competiţia internaţională Robochallenge Bucureşti - ediţia a XV-a, unde, după trei zile de competiţie intensă, echipa Dark a clubului a obţinut locul trei la proba Humanoid Robot Triatlon, iar echipa Tor s-a clasat pe locul patru la proba Humanoid Sumo.
Misiunea spaţială DropCoal, lansată către Staţia Spaţială Internaţională
Dispozitivul ştiinţific DropCoal, dezvoltat integral în România de către Romanian InSpace Engineering, a fost lansat marţi către Staţia Spaţială Internaţională, informează un comunicat remis AGERPRES. Dispozitivul a fost dezvoltat integral în România de către Romanian InSpace Engineering (RISE), în cadrul unui pro
Timiş: Conferinţa 'Diplomaţia Academică în contextul Alianţelor de Universităţi Europene', la UVT
Şefa Diplomaţiei române, Luminiţa Odobescu, a declarat, joi, la Timişoara, că Ministerul de Externe, împreună cu universităţile din România, îşi propun să se conecteze prin dialog academic cu studenţii care învaţă în spaţiul european şi să dezvolte împreună programe universitare atractive pentru a-i readuce în ţară pe tinerii a
Ligia Deca şi Raluca Turcan au semnat un protocol în vederea susţinerii activităţilor pentru promovarea educaţiei culturale
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, şi ministrul Culturii, Raluca Turcan, au semnat un protocol de colaborare în vederea susţinerii activităţilor, proiectelor şi iniţiativelor pentru promovarea educaţiei culturale. Printre obiectivele principale ale proiectului se numără: valorizarea patrimoniului cultural naţional şi a formelor de expresie
Cluj: O plantă de peste 60.000 de ani, descoperită de cercetătorii UBB în Carpaţi
Cercetători ai Universităţii "Babeş-Bolyai" (UBB) din Cluj-Napoca au descoperit o plantă care trăieşte de peste 60.000 de ani în Carpaţi, plantă care este una dintre cele mai vechi fiinţe vii de pe Terra. "O echipă internaţională de cercetători a făcut o descoperire uimitoare în Carpaţii Orientali din România: Andryala laevitom
Ligia Deca: Am mărit bursele pentru studenţi
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, anunţă că a aprobat noul ordin privind bursele studenţilor. ''Burse mai mari pentru studenţi! Am aprobat noul ordin de ministru privind bursele studenţilor. Cuantumul minim al bursei sociale se propune anual de către Comisia Naţională pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi trebuie să acopere cheltuieli
Bihor: Clase de elevi din Oradea, invitate într-un concurs creativ pe tema reciclării
Clasele V-VIII ale elevilor orădeni sunt invitate să participe la concursul "Oradea mea - Obiecte de artă din materiale reciclate", un proiect educaţional şi creativ, menit să promoveze responsabilitatea ecologică şi talentul artistic al elevilor, organizat de Asociaţia Rotary Club Insignis Oradea. Potrivit unui comunicat de presă al asociaţiei, este
(P) Elevii români își subestimează potențialul în cursa globală pentru universitățile de top. Acest test gratuit dezvăluie ce au cu adevărat nevoie.
78% dintre elevi au descoperit pentru prima dată că au șanse reale să fie admiși la universități de top din străinătate.
Iaşi: Ceremonia de aniversare a 164 de ani de la fondarea UAIC, în prezenţa ambasadorului Japoniei
În Aula Magna "Mihai Eminescu" a avut loc, vineri, ceremonia de aniversare a 164 de ani de la fondarea Universităţii "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi (UAIC), în prezenţa ambasadorului Japoniei în România, Katae Takashi. Cu acest prilej, rectorul UAIC, Liviu-George Maha, a declarat jurnaliştilor că în cadrul "
Ministerul Educaţiei: Metodologia pentru prevenirea şi combaterea segregării şcolare în învăţământul preuniversitar - în consultare publică
Ministerul Educaţiei a lansat în consultare publică Metodologia pentru monitorizarea, identificarea, evaluarea, prevenirea şi combaterea segregării şcolare în învăţământul preuniversitar. Potrivit Ministerului Educaţiei, în învăţământul preuniversitar este interzisă segregarea şcolară la toate nivelurile, pe criteriul
Vrancea: Peste 250 de elevi au participat la lansarea campaniei 'O singură dată, poate deveni mereu'
Peste 250 de elevi de gimnaziu şi liceu, zeci de cadre didactice şi părinţi au participat, joi, la lansarea celei de-a treia ediţii a campaniei de prevenire a consumului de substanţe psihoactive "O singură dată, poate deveni mereu", a informat Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Vrancea. "Analizând evenimentele înregistrate la ni
Mureş: Centru de training GE HealthCare pentru studenţii Facultăţii de Inginerie şi Tehnologia Informaţiei ai UMFST
Facultatea de Inginerie şi Tehnologia Informaţiei din cadrul Universităţii de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie "George Emil Palade" din Târgu Mureş şi divizia General Electric HealthCare România, lider mondial în echipamente de imagistică, ultrasonografie şi soluţii digitale pentru asistenţa medicală, au inaugurat, joi, Centrul de trainin
Braşov: Peste 600 de tineri, invitaţi la Râşnov la Erasmus Generation Summit
Peste 600 de studenţi Erasmus+ vor participa, la Râşnov, în 25 octombrie, la atelierele Erasmus Generation Summit, eveniment organizat de Erasmus Student Network (ESN) România şi Centrul Europe Direct Râşnov, cu sprijinul Şcolii Gimnaziale "Peter Thal" şi al Primăriei oraşului. Or