COMUNICATE
Comunicat de presă - Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţie
- Privatizarea administraţie publice locale a intrat pe linie dreaptă -
Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţie (FNSA) trage un semnal de alarmă cu privire la un demers legislativ fără precedent care ameninţă să submineze structura democratică a administraţiei publice locale din România şi să slăbească şi mai mult capacitatea funcţionarilor publici şi personalului contractual de a se împotrivi unor abuzuri sau demersuri nelegale ale conducătorilor instituţiilor.
Adoptarea recentă a modificărilor la Codul administrativ, aprobată prin OUG nr. 79/2024, conferă puteri disproporţionate în mâinile primarilor şi preşedinţilor consiliilor judeţene, care vor fi investiţi cu atribuţii unilaterale de organizare şi aprobare a structurii aparatului administrativ, funcţii care, până acum, erau supuse controlului democratic al consiliilor locale şi judeţene (consiliul judeţean/local aprobă, la propunerea presedintelui consiliului judeţean/primarului organigrama instituţiei).
Este practic eliminat rolul consiliilor locale şi judeţene, structuri alese democratic şi menite să servească drept control şi echilibru în administraţia locală, fapt ce contravine principiilor constituţionale şi creează o concentrare abuzivă de putere. Transferarea acestor decizii esenţiale către executivul local slăbeşte separaţia puterilor şi pune în pericol funcţionarea democratică şi echilibrată a administraţiei locale.
Prin această schimbare, primarii şi preşedinţii consiliilor judeţene dobândesc autoritatea de a decide fără o dezbatere publică transparentă şi fără aprobare democratică asupra structurilor administrative locale, fapt ce echivalează cu o 'privatizare a administraţiei publice locale', în care deciziile ce influenţează direct serviciile pentru cetăţeni sunt concentrate într-un cerc restrâns de putere, prin subjugarea aparatului administrativ local intereselor şi agendelor personale ale executivului, şi vulnerabilizarea funcţionarilor publici şi a personalului contractual în faţa deciziilor politice.
Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţie va continua să susţină transparenţa, echilibrul democratic şi protejarea drepturilor salariaţilor, funcţionari publici şi personal contractual, în faţa abuzurilor de putere. Modul de organizare al administraţiei publice trebuie să reflecte nevoile comunităţii, nu ambiţiile unei singure persoane, pentru a evita ca România să alunece pe calea unei 'privatizări' abuzive a puterii administrative locale.
FNSA a solicitat Preşedintelui României, prin adresa nr. 103/06.11.2024, în temeiul atribuţiilor constituţionale de care dispune, conform art. 77 alin. (2) din Constituţia României, să retrimită în Parlament spre reexaminare Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţa a Guvernului nr.79/2024 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ (plx 485/01.10.2024), în forma în care a fost adoptată de către Parlamentul României. De asemenea, am solicitat Preşedintelui României să uzeze inclusiv de prerogativa constituţională de a sesiza Curtea Constituţională a priori, înainte de promulgarea ei pentru aspecte de neconstituţionalitate, atât în procedura de adoptare, cât şi pe fond, vizând aceste modificări în raporturile de putere la nivelul administraţiei publice locale.
Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţie (FNSA) trage un semnal de alarmă cu privire la un demers legislativ fără precedent care ameninţă să submineze structura democratică a administraţiei publice locale din România şi să slăbească şi mai mult capacitatea funcţionarilor publici şi personalului contractual de a se împotrivi unor abuzuri sau demersuri nelegale ale conducătorilor instituţiilor.
Adoptarea recentă a modificărilor la Codul administrativ, aprobată prin OUG nr. 79/2024, conferă puteri disproporţionate în mâinile primarilor şi preşedinţilor consiliilor judeţene, care vor fi investiţi cu atribuţii unilaterale de organizare şi aprobare a structurii aparatului administrativ, funcţii care, până acum, erau supuse controlului democratic al consiliilor locale şi judeţene (consiliul judeţean/local aprobă, la propunerea presedintelui consiliului judeţean/primarului organigrama instituţiei).
Este practic eliminat rolul consiliilor locale şi judeţene, structuri alese democratic şi menite să servească drept control şi echilibru în administraţia locală, fapt ce contravine principiilor constituţionale şi creează o concentrare abuzivă de putere. Transferarea acestor decizii esenţiale către executivul local slăbeşte separaţia puterilor şi pune în pericol funcţionarea democratică şi echilibrată a administraţiei locale.
Prin această schimbare, primarii şi preşedinţii consiliilor judeţene dobândesc autoritatea de a decide fără o dezbatere publică transparentă şi fără aprobare democratică asupra structurilor administrative locale, fapt ce echivalează cu o 'privatizare a administraţiei publice locale', în care deciziile ce influenţează direct serviciile pentru cetăţeni sunt concentrate într-un cerc restrâns de putere, prin subjugarea aparatului administrativ local intereselor şi agendelor personale ale executivului, şi vulnerabilizarea funcţionarilor publici şi a personalului contractual în faţa deciziilor politice.
Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţie va continua să susţină transparenţa, echilibrul democratic şi protejarea drepturilor salariaţilor, funcţionari publici şi personal contractual, în faţa abuzurilor de putere. Modul de organizare al administraţiei publice trebuie să reflecte nevoile comunităţii, nu ambiţiile unei singure persoane, pentru a evita ca România să alunece pe calea unei 'privatizări' abuzive a puterii administrative locale.
FNSA a solicitat Preşedintelui României, prin adresa nr. 103/06.11.2024, în temeiul atribuţiilor constituţionale de care dispune, conform art. 77 alin. (2) din Constituţia României, să retrimită în Parlament spre reexaminare Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţa a Guvernului nr.79/2024 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ (plx 485/01.10.2024), în forma în care a fost adoptată de către Parlamentul României. De asemenea, am solicitat Preşedintelui României să uzeze inclusiv de prerogativa constituţională de a sesiza Curtea Constituţională a priori, înainte de promulgarea ei pentru aspecte de neconstituţionalitate, atât în procedura de adoptare, cât şi pe fond, vizând aceste modificări în raporturile de putere la nivelul administraţiei publice locale.
Alte știri din categorie
Ultimele știri
Business OTS
06 Nov - ANUNȚ DE PRESĂ ÎNCHEIERE PROIECT
Comunicate
11:50 - Comunicat de presă - Infotrafic