REPORTAJ Alexandra Popescu şi visul american - de la eleva din Scoarţa la bursiera de 400.000 de dolari la Universitatea Dartmouth
Alexandra Popescu, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Naţional ''Ecaterina Teodoroiu'' din Târgu Jiu, a reuşit, prin multă muncă şi ambiţie, dorinţă şi sacrificiu, performanţa de a obţine o bursă integrală în valoare de 400.000 de dolari la celebra Universitate Dartmouth din New Hampshire, SUA.
De o modestie şi o simplitate cum rar mai întâlneşti, Alexandra, copil singur la părinţi, a reuşit să îşi împlinească visul de a studia în străinătate şi nu oriunde, ci la una dintre cele mai bune instituţii de învăţământ superior cuprinsă în Ivy League, cel mai prestigios grup de opt universităţi din lume. Din Ivy League fac parte universităţile Brown, Columbia, Cornell, Dartmouth, Harvard, Pennsylvania, Princeton şi Yale, toate având o rată de acceptare sub 4-5%.
Din România, spune Alexandra, mai sunt aproximativ 10 tineri care studiază la celelalte şapte universităţi, ea fiind singura româncă acceptată în acest an la Universitatea Dartmouth.
A fost mereu o elevă cu rezultate foarte bune, autodidactă, iar cea mai mare şansă i-a fost oferită de activităţile extraşcolare pe care le-a desfăşurat. Astfel a luat contact cu persoane care au ajutat-o şi au îndrumat-o în parcursul său, dar şi cu medii şi sisteme de învăţământ diferite de cel românesc şi şi-a dat seama că îşi doreşte mai mult în ceea ce priveşte educaţia ei.
Foto: Arhiva personală Alexandra Popescu
"Sunt în clasa a XII-a la 'Ecaterina' (Colegiul Naţional 'Ecaterina Teodoroiu' - n.r.), la o clasă de Matematică-Informatică intensiv, gimnaziul l-am făcut la Şcoala nr. 8 din Târgu Jiu şi a fost cea mai frumoasă experienţă educaţională pe care am avut-o. Cred că de acolo a început şi pasiunea mea pentru implicare civică şi tot ce a însemnat activităţi extraşcolare. Acolo am fondat o echipă de robotică pentru First Level League, care este componenta pentru gimnaziu a First Challenge, şi tot atunci am început să mă implic la revista şcolii, la tot ce era disponibil acolo. Au venit de la mine lucrurile astea (...) şi am avut o deschidere foarte mare din partea profesorilor şi m-au sprijinit şi cu concursuri, târguri de ştiinţă, dar nu a fost cineva care să mă ghideze propriu-zis. Iar apoi, la liceu, nu a mai fost acelaşi sprijin, dar cred că faptul că am avut o libertate mai mare şi poate şi puţin mai mult timp liber mi-a dat posibilitatea să mă implic în alte direcţii. Simţeam tot timpul că vreau să studiez în afară şi eram interesată de alte sisteme de învăţământ, cea mai importantă parte din decizia mea de a studia în străinătate a fost faptul că am avut mai multe activităţi internaţionale la care am participat înainte şi am văzut cum se face şi în altă parte. Am fost la o şcoală de vară la Oxford, Oxford for Romania, când eram în clasa a X-a, iar acolo a fost un curriculum inovativ, de la modul în care predau, la cum eram noi văzuţi drept clasă şi mi-am dorit foarte mult să studiez şi eu acolo, dar, fiind după Brexit, a fost mult mai dificil", povesteşte Alexandra.
A început să se pregătească pentru admiterea la o universitate din SUA în semestrul al doilea al clasei a XI-a, dar ştia deja ce anume vrea să studieze. S-a pregătit singură pentru toate testele pe care a trebuit să le dea, inclusiv pentru Bacalaureatul american - SAT, şi a reuşit să obţină un scor destul de mare, clasându-se în top 1% mondial.
Toate aceste rezultate au venit însă după o muncă intensă şi timp liber sacrificat, însă a fost norocoasă fiindcă i-a plăcut ceea ce a făcut.
"Eu din clasa a XI-a, semestrul al doilea, am început să mă pregătesc pentru America, dar aveam deja profilul conturat. Este foarte important pentru America să te pregăteşti din timp, astfel încât să ai toate activităţile, premiile, dosarul complet. E foarte stufos, mai sunt şi examene pe care trebuie să le dai, SAT-ul care este Bacalaureatul american, la matematică şi engleză, şi programa este complet diferită faţă de ce facem noi aici în ţară. M-am pregătit singură şi am reuşit să iau un scor destul de mare. Se găsesc foarte multe materiale online şi acesta este un lucru foarte bun. (...) Deci a fost uşoară partea asta de învăţare pentru că am avut foarte multe materiale şi am luat în top 1% mondial pentru rezultatul la SAT'', ne spune ea.
Gimnaziul l-a terminat cu media 10, iar în liceu a continuat să performeze, chiar dacă, admite ea, a fost puţin mai complicat să-şi menţină punctajul maxim.
Foto: Arhiva personală Alexandra Popescu
''În liceu a fost puţin mai complicat să-mi menţin media 10, dar cred că am avut-o 9,93. Contează şi să ai o medie destul de mare, dar faptul că ei nu cunosc sistemul de învăţământ din România şi ştiu că poate nu e la fel de riguros ca cel pe care îl au ei, nu au un echivalent al sistemului nostru de învăţământ şi nu le garantează că media reflectă faptul că tânărul respectiv ştie carte. Trebuie să ai SAT-ul şi cu asta cumva să le arăţi că ai cunoştinţele respective. Apoi, sunt necesare zece activităţi extraşcolare. Câteva dintre ele ar fi Consiliul Naţional al Elevilor, unde am fost secretar executiv, am început din clasa a X-a de la nivel judeţean şi, treptat, am ajuns şi la nivel naţional şi am fost primul elev din Gorj care a ocupat funcţia aceasta la nivel naţional şi a fost şi acolo o experienţă extraordinară. Cred că şi experienţa asta mi-a arătat că aş vrea mai mult de la educaţia mea şi de la ce vreau să învăţ. Am coordonat 'Scoarţa - sat european 2023', tot prin clasa a X-a am început şi încă avem activităţi, (...) am făcut de toate, dar ei asta îşi doresc, să încerci câte ceva din toate, dar să ai un fir, o evoluţie. În liceu am făcut parte dintr-o echipă cu care am participat la concursuri de tip hackathon la nivel naţional şi internaţional şi am obţinut şi acolo premii, dar au fost foarte multe activităţi, aici s-au adăugat cursurile de vară, şcolile de vară pe care le-am făcut. Vara trecută am avut trei şcoli de vară şi internship-uri încă două....încontinuu trebuia să fii acolo prezent. Chiar am vorbit cu mama mea că vara trecută nu am avut o zi liberă, am avut şi zile în care eram la toate cele trei şcoli de vară simultan şi a fost un efort foarte mare atunci, dar în final a meritat. Şi faptul că am făcut doar lucruri care mi-au plăcut nu s-a simţit la fel de tare efortul", mărturiseşte tânăra.
În procesul de aplicare la Dartmouth a fost ajutată de către membrii "Vreau să studiez în America", un ONG care sprijină copiii din România să aplice la universităţi din America şi din Europa. Acum, la rândul ei, îi ajută pe elevii de clasa a XI-a din ţară să parcurgă paşii necesari pentru a ajunge la facultatea dorită.
"Cumva, deşi nu pare, pentru mine a fost mai uşor să studiez în America decât ar fi fost în Europa pentru că în America există posibilitatea să primeşti bursă integrală, aşa cum am primit eu, în Europa erau în continuare costuri pe care familia mea le-ar fi putut suporta, dar cumva nu se potriveau atât de mult opţiunile de la facultate şi cursurile pe care le găseam cu ceea ce îmi doream eu să studiez şi aşa, în America, am găsit programul care, cumva, răspunde direct la dorinţa mea de ce vreau să continui şi a fost şi posibilitatea aceasta de a primi o bursă integrală. Bursa constă în taxă de şcolarizare, cazare, mâncare, asigurare medicală, cărţi, timp de patru ani. Valoarea ei este de 400.000 de dolari. Am aplicat alături de 'Vreau să studiez în America', este un ONG care sprijină copiii din România să aplice la facultăţi atât în America, cât şi în Europa (...). După ce am fost sprijinită de comunitatea aceasta absolut extraordinară de tineri care au studiat la rândul lor la facultăţi din America şi acum îi ajută pe alţii, şi eu am ajuns să ajut clase de copii care aplică acum, deci sunt acum clasa a XI-a. Deci cumva este acest proces de a învăţa de la alţii şi apoi de a ajuta şi tu alţi tineri", precizează Alexandra.
Foto: Arhiva personală Alexandra Popescu
La Dartmouth o să studieze Informatică, Statistică şi Economie. Îşi doreşte să poată aplica ştiinţele exacte într-o direcţie care să aibă un impact real asupra societăţii. Nu a fost în America până acum, a vizitat doar virtual campusul universităţii.
"O să studiez Quantitative Social Science, data science (ştiinţa datelor - n..r.) aplicată într-o ştiinţă socială şi eu probabil o să studiez Economia - Informatică, Statistică şi Economie. A fost vorba despre cum poţi să aplici lucrurile acestea, ştiinţele exacte, într-o direcţie care să aibă un impact real în societate şi am descoperit asta anul trecut. Am fost la un program de vară şi am făcut acolo data science, iar proiectul meu a fost starea de bine a femeilor în ţări în curs de dezvoltare. Şi am lucrat cu o bază de date cu toate informaţiile legate de aceste femei, de la nivelul de şcolarizare, la numărul de membri ai familiei şi am găsit nişte corelări. Cea mai importantă mi s-a părut că nivelul lor de şcolarizare era direct corelat cu cât de aproape erau faţă de o sursă de apă potabilă. În aceste ţări, femeile sunt cele care trebuie să se ducă să ia apă pentru casă şi lucrurile acestea mi-au plăcut foarte mult, am zis că vreau să explorez în continuare cum se leagă cele două. Şi acum mi-am descoperit şi pasiunea pentru schimbări climatice şi aş vrea să fac un Minor, o licenţă mai mică, adică sunt mai puţine credite academice în environmental studies (studiile de mediu - n.r.). Nu am fost în America până acum, am vizitat universitatea, campusul doar virtual. Oricum, ei au foarte multe resurse pentru studenţii internaţionali - de la tururi virtuale ale campusului, la faptul că am un student de acolo care mă ajută tot timpul dacă am întrebări. Sunt foarte multe resurse de care beneficiezi după ce eşti acceptat, dar şi înainte", mai spune Alexandra.
Vestea că a fost acceptată a venit ca cea mai mare bucurie, pe care a împărtăşit-o cu cele mai importante persoane din viaţa ei - părinţii, "cei pentru care visurile ei nu au fost niciodată prea mari". Fiind singură la părinţi şi având cu aceştia o legătură specială, spune că plecarea ei o să le provoace multă tristeţe, dar, în acelaşi, o susţin în continuare şi sunt foarte mândri de ea.
"Eram la o sesiune de formare a elevilor reprezentanţi, am făcut parte din Consiliul Naţional al Elevilor, şi atunci când am primit vestea eram în tren spre Bucureşti şi ştiau şi părinţii mei şi consultanţii de la 'Vreau să studiez în America' că urmează să primesc în ziua respectivă vestea, dar nu am putut să deschid mesajul când eram pe tren şi am aşteptat. Cred că au fost vreo 40 de minute cele mai lungi din viaţa mea, am ajuns în camera de hotel, mi-am sunat părinţii pe video şi (....) când am deschis nu cred că am simţit vreodată o bucurie mai mare. A fost un sentiment extraordinar pentru că ştiam că aici îmi doresc cel mai mult, nu exista o facultate unde aş fi vrut mai mult decât aici şi ştiam şi ce greu era să accepte un student din România, nu cred că au mai fost acceptaţi români în ultimii trei ani şi ştiam şi că aş fi primit un ajutor financiar complet. A fost o fericire foarte mare, dar şi un sentiment de linişte după tot procesul acesta care este foarte, foarte solicitant şi cumva e şi stresant faptul că nu ştii ce îţi cer, trebuie să le ai pe toate, să nu te duci în toate direcţiile, e foarte complicat să îşi construieşti un profil pentru fiecare facultate. Am mai aplicat la alte două universităţi, la una am trecut de prima etapă, la a doua am fost acceptată, dar mi-am retras cererile. (...) Sunt singură la părinţi, o să fie foarte dificil, deja începe să fie. Nu ştiu cum o să fie, dar şi ei ştiu cât de mult mi-am dorit asta şi sunt foarte mândri de reuşita aceasta, de când sunt foarte mică, de la 3 ani, m-au adus în oraş la grădiniţă, la şcoală, apoi la liceu, mi-au susţinut tot parcursul educaţional, dar fără să se implice direct, prea mult. Nu am fost niciodată un copil pus să înveţe, să mi se spună să-mi fac temele...cred că nici nu a fost cazul, m-au susţinut cu tot ce am vrut să fac. Cred că asta a contat în final, că, din toate oportunităţile care mi-au ieşit în cale, nu cred că am refuzat vreuna", arată Alexandra.
Foto: Arhiva personală Alexandra Popescu
Familia sa locuieşte în comuna Scoarţa, lângă municipiul Târgu Jiu, părinţii săi având amândoi afaceri în mediul privat, iar faptul că a trebuit să facă naveta zilnic pentru a ajunge la şcoală nu a împiedicat-o să fie un elev excepţional.
În anul 2022, alături de mai mulţi tineri, având susţinerea administraţiei locale şi judeţene, a aplicat şi a câştigat "Scoarţa - sat european de tineret 2023", oferind astfel o răsplată comunităţii în care s-a născut şi a crescut.
Pe 2 septembrie trebuie să fie în America, dar până atunci vrea să profite de perioada rămasă ca să petreacă timp cu părinţii săi, să încerce să facă mai uşor momentul despărţirii, dar şi să aibă parte de o vacanţă de vară binemeritată, cu toate că va avea şi în perioada următoare activităţi extraşcolare.
Ca planuri, după terminarea studiilor îşi doreşte să lucreze câţiva ani în America, dar nu pe termen lung. Nu exclude varianta întoarcerii în România, dar după ce va fi acumulat suficientă experienţă pe piaţa muncii de peste Ocean. Ştie şi simte că mai are multe de învăţat, dar şi de oferit, la rându-i, ţării care îi va fi casă pentru următorii ani.
"Îmi doresc să lucrez în State câţiva ani, iar apoi să îmi continui studiile cu un program de master sau doctorat. Mă interesează data science şi economia la acest moment, dar îmi propun să explorez resursele disponibile la facultate înainte de a lua o decizie. Nu îmi doresc să rămân în America pe termen lung, dar vreau să mă specializez şi să acumulez experienţă pe piaţa muncii de acolo. Mi-ar plăcea ca, la un moment dat, să mă întorc în România", recunoaşte ea.
Îşi doreşte ca, de acum înainte, cât mai mulţi elevi să fie acceptaţi la universităţi de prestigiu din Europa şi din SUA fiindcă "se creează din ce în ce mai multe oportunităţi şi la noi în judeţ".
Alexandra este, pentru adolescenţii de vârsta ei, un model de ambiţie şi perseverenţă, a dovedit că nimic nu e imposibil atunci când îţi doreşti ceva cu adevărat, iar acum trăieşte visul american. AGERPRES/(AS - autor: Irina Poenaru, editor: Georgiana Tănăsescu, editor online: Gabriela Badea)
Alte știri din categorie
Ministrul Ligia Deca s-a întâlnit cu directorul general al Agenţiei pentru Energie Nucleară a OCDE
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, s-a întâlnit miercuri cu directorul general al Agenţiei pentru Energie Nucleară (NEA) a OCDE, William D. Magwood, IV, cu care a discutat despre importanţa programelor de studii în domeniul ingineriei nucleare şi nevoia de a avea mai mulţi specialişti în acest sector. "Astăzi, am avut plăcerea să-l &
România a dominat podiumul la RoboChallenge 2024; 25 de medalii câştigate
România a înregistrat un rezultat remarcabil, câştigând 25 de medalii, la concursul internaţional RoboChallenge ajuns la ediţia a XV-a, dintre care nouă de aur şi câte opt de argint şi bronz. "La cea de-a treia ediţie a RoboFEST, desfăşurată în acest weekend la Universitatea Naţională de Ştiinţă şi Tehnologie Politehnic
Bihor: Clubul de Robotică al Universităţii din Oradea a câştigat un premiu la competiţia internaţională Robochallenge Bucureşti
Clubul de Robotică al Universităţii din Oradea a participat, în perioada 1-3 noiembrie, la competiţia internaţională Robochallenge Bucureşti - ediţia a XV-a, unde, după trei zile de competiţie intensă, echipa Dark a clubului a obţinut locul trei la proba Humanoid Robot Triatlon, iar echipa Tor s-a clasat pe locul patru la proba Humanoid Sumo.
Misiunea spaţială DropCoal, lansată către Staţia Spaţială Internaţională
Dispozitivul ştiinţific DropCoal, dezvoltat integral în România de către Romanian InSpace Engineering, a fost lansat marţi către Staţia Spaţială Internaţională, informează un comunicat remis AGERPRES. Dispozitivul a fost dezvoltat integral în România de către Romanian InSpace Engineering (RISE), în cadrul unui pro
Timiş: Conferinţa 'Diplomaţia Academică în contextul Alianţelor de Universităţi Europene', la UVT
Şefa Diplomaţiei române, Luminiţa Odobescu, a declarat, joi, la Timişoara, că Ministerul de Externe, împreună cu universităţile din România, îşi propun să se conecteze prin dialog academic cu studenţii care învaţă în spaţiul european şi să dezvolte împreună programe universitare atractive pentru a-i readuce în ţară pe tinerii a
Ligia Deca şi Raluca Turcan au semnat un protocol în vederea susţinerii activităţilor pentru promovarea educaţiei culturale
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, şi ministrul Culturii, Raluca Turcan, au semnat un protocol de colaborare în vederea susţinerii activităţilor, proiectelor şi iniţiativelor pentru promovarea educaţiei culturale. Printre obiectivele principale ale proiectului se numără: valorizarea patrimoniului cultural naţional şi a formelor de expresie
Cluj: O plantă de peste 60.000 de ani, descoperită de cercetătorii UBB în Carpaţi
Cercetători ai Universităţii "Babeş-Bolyai" (UBB) din Cluj-Napoca au descoperit o plantă care trăieşte de peste 60.000 de ani în Carpaţi, plantă care este una dintre cele mai vechi fiinţe vii de pe Terra. "O echipă internaţională de cercetători a făcut o descoperire uimitoare în Carpaţii Orientali din România: Andryala laevitom
Ligia Deca: Am mărit bursele pentru studenţi
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, anunţă că a aprobat noul ordin privind bursele studenţilor. ''Burse mai mari pentru studenţi! Am aprobat noul ordin de ministru privind bursele studenţilor. Cuantumul minim al bursei sociale se propune anual de către Comisia Naţională pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi trebuie să acopere cheltuieli
Bihor: Clase de elevi din Oradea, invitate într-un concurs creativ pe tema reciclării
Clasele V-VIII ale elevilor orădeni sunt invitate să participe la concursul "Oradea mea - Obiecte de artă din materiale reciclate", un proiect educaţional şi creativ, menit să promoveze responsabilitatea ecologică şi talentul artistic al elevilor, organizat de Asociaţia Rotary Club Insignis Oradea. Potrivit unui comunicat de presă al asociaţiei, este
(P) Elevii români își subestimează potențialul în cursa globală pentru universitățile de top. Acest test gratuit dezvăluie ce au cu adevărat nevoie.
78% dintre elevi au descoperit pentru prima dată că au șanse reale să fie admiși la universități de top din străinătate.
Iaşi: Ceremonia de aniversare a 164 de ani de la fondarea UAIC, în prezenţa ambasadorului Japoniei
În Aula Magna "Mihai Eminescu" a avut loc, vineri, ceremonia de aniversare a 164 de ani de la fondarea Universităţii "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi (UAIC), în prezenţa ambasadorului Japoniei în România, Katae Takashi. Cu acest prilej, rectorul UAIC, Liviu-George Maha, a declarat jurnaliştilor că în cadrul "
Ministerul Educaţiei: Metodologia pentru prevenirea şi combaterea segregării şcolare în învăţământul preuniversitar - în consultare publică
Ministerul Educaţiei a lansat în consultare publică Metodologia pentru monitorizarea, identificarea, evaluarea, prevenirea şi combaterea segregării şcolare în învăţământul preuniversitar. Potrivit Ministerului Educaţiei, în învăţământul preuniversitar este interzisă segregarea şcolară la toate nivelurile, pe criteriul
Vrancea: Peste 250 de elevi au participat la lansarea campaniei 'O singură dată, poate deveni mereu'
Peste 250 de elevi de gimnaziu şi liceu, zeci de cadre didactice şi părinţi au participat, joi, la lansarea celei de-a treia ediţii a campaniei de prevenire a consumului de substanţe psihoactive "O singură dată, poate deveni mereu", a informat Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Vrancea. "Analizând evenimentele înregistrate la ni
Mureş: Centru de training GE HealthCare pentru studenţii Facultăţii de Inginerie şi Tehnologia Informaţiei ai UMFST
Facultatea de Inginerie şi Tehnologia Informaţiei din cadrul Universităţii de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie "George Emil Palade" din Târgu Mureş şi divizia General Electric HealthCare România, lider mondial în echipamente de imagistică, ultrasonografie şi soluţii digitale pentru asistenţa medicală, au inaugurat, joi, Centrul de trainin
Braşov: Peste 600 de tineri, invitaţi la Râşnov la Erasmus Generation Summit
Peste 600 de studenţi Erasmus+ vor participa, la Râşnov, în 25 octombrie, la atelierele Erasmus Generation Summit, eveniment organizat de Erasmus Student Network (ESN) România şi Centrul Europe Direct Râşnov, cu sprijinul Şcolii Gimnaziale "Peter Thal" şi al Primăriei oraşului. Or