COMUNICATE
Comunicat de presă - World Vision România
Colaborarea dintre educatori şi familie: 3.500 de educatori formaţi pentru a oferi sesiuni de educaţie parentală
În educaţia timpurie, relaţia dintre educatori şi părinţi joacă un rol important în dezvoltarea copiilor preşcolari şi este esenţială pentru ca ei să primescă sprijinul necesar şi adaptat nevoilor individuale.
Programul Start în educaţie, cel mai amplu program de educaţie timpurie realizat la nivel naţional, derulat de World Vision România în parteneriat cu Fundaţia OMV Petrom, a creat un ecosistem în care educatorii sunt pregătiţi să colaboreze eficient cu părinţii, oferind informaţii valoroase şi resurse utile.
La nivelul programului, în anul şcolar 2023-2024, au fost formaţi 3.500 educatori în cadrul cursului 'Bune practici în educaţia parentală' - program desfăşurat în parteneriat cu Casa Corpului Didactic Bucureşti. Educatorii au învăţat să comunice îndeaproape cu părinţii copiilor preşcolari, să îi îndrume, să le asigure tot suportul pentru ca cei mici să beneficieze de educaţia şi protecţia necesară acasă. În plus, 8.500 de părinţi din comunităţi defavorizate au participat deja la ateliere de educaţie parentală, organizate de educatorii pregătiţi prin program.
'Am înţeles că o abordare mai caldă, primitoare şi empatică are şanse de reuşită mai mari. Am aplicat cele învăţate la curs şi am observat că părinţii răspund altfel.' (educator, judeţul Sălaj)
Pornind de la experienţele profesionale pe care un educator le parcurge zi de zi în lucrul cu copiii şi părinţii, formarea educatorilor a fost derulată într-un cadru interactiv şi ghidată de profesionişti din domeniu, care le-au oferit tot suportul necesar în dezvoltarea de tehnici aplicate de parenting pozitiv.
Programul de instruire 'Bune practici în educaţia parentală' include următoarele module:
- Adulţii implicaţi în educaţia timpurie
- Familia - partener în activitatea educaţională
- Relaţia părinte-copil
- Drepturile copilului
Pentru a sprijini educatorii în punerea în practică a acestor module şi a le oferi acces la resurse utile, în cadrul proiectului a fost creată şi o serie de tutoriale menite să acopere teme esenţiale şi să îmbunătăţească relaţia grădiniţă-familie:
- Programul de formare 'Bune practici în educaţia parentală' - LINK https://www.youtube.com/watch?v=5DsQlD54HRs
- Educatori şi părinţi, împreună pentru o grădiniţă incluzivă - LINK https://www.youtube.com/watch?v=nAiLRK1f1iw
* Rolul educatorului în parteneriatul grădiniţă-familie - LINK https://www.youtube.com/watch?v=BDWuKZ1fPqE
* Educatorul - sprijin pentru părinţi în procesul de dezvoltare emoţională a copiilor - LINK https://www.youtube.com/watch?v=ScDEnrf79J4
* Educatorul, formator în educaţia parentală - LINK https://www.youtube.com/watch?v=Z8Dxtb24GdY
'Pentru familiile monoparentale, cele cu situaţie materială precară, sau familii de romi, întâlnirile din cadrul acestui proiect au demonstrat faptul că e nevoie permanentă de educaţie şi îndrumare a părinţilor.' (educator, jud Tulcea)
În comunităţile defavorizate, unde resursele, dar şi nivelul de conştientizare al părinţilor privind importanţa implicării în educaţia timpurie sunt mai scăzute, ateliere de educaţie parentală sunt cu atât mai relevante şi utile.
Atmosfera din cadrul întâlnirilor le-a oferit părinţilor cadrul pentru a-şi împărtăşi experienţele şi preocupările fără teama de a fi judecaţi şi oportunitatea de a se conecta cu alţi părinţi în situaţii similare, pentru a învăţa unii de la alţii şi a forma o comunitate bazată pe sprijin reciproc. 'Ascultându-se unul pe celălalt, au realizat că se confruntă cu dificultăţi şi întrebări asemănătoare şi au găsit împreună răspunsuri şi soluţii.' (educator, jud. Bihor).
'Am văzut părinţi care au devenit mai conştienţi de nevoile şi preocupările copiilor lor.' (educator, jud Botoşani). În cadrul sesiunilor, părinţii au putut să colaboreze mai strâns cu educatorul şi şi-au exprimat dorinţa şi disponibilitatea de a participa în viitor şi la alte întâlniri.
'Mi-a plăcut ideea de a-l lua pe lângă mine şi în bucătărie, să îi dau şi lui să se joace cu aluat când fac o plăcintă, să facă şi el alături de mine ce fac eu. (părinte, judeţul Iaşi)
8 din 10 părinţi dintre părinţi consideră că relaţia cu copilul va fi mai bună în urma participării la sesiunile de educaţie parentală. De asemenea, cei mai mulţi dintre părinţii intervievaţi au menţionat că au şi pus în aplicare exemplele de activităţi practice prezentate în cadrul sesiunilor de educaţie parentală: 'Tot timpul suntem ocupaţi şi stresaţi şi nu ne dăm seama că ei se bucură să fie cu noi şi să le dăm şi lor o ocupaţie pe lângă noi.' (părinte, judeţul Iaşi)
De mare ajutor părinţilor sunt 'Ghidul Părinţilor' şi tutorialele 'Start în educaţie' care încurajează şi sprijină părinţii să devină primii educatori ai copiilor lor:
* Cum le vorbim copiilor despre bullying: https://youtu.be/I24o_vUIh5g
* Cum îmi învăţ copilul să mănânce sănătos? https://youtu.be/4WghHPb04VU
* Puterea cuvintelor - cum le vorbim copiilor? https://youtu.be/kZm2pWegKLk
* Cum îmi pregătesc copilul pentru şcoală? https://youtu.be/ic-63fSUxBc
* Cum să am grijă de mine pentru a fi un părinte mai bun https://youtu.be/Mbqm3YXGnMY
* Educaţia timpurie - cel mai important pas pentru copilul tău: https://bit.ly/3P77Ojr
* Cum creştem copii care se simt iubiţi şi în siguranţă: https://bit.ly/45hehxA
* Relaţia dintre familie şi grădiniţă: https://bit.ly/3P3ABoK
* De ce, ce şi cum să le citim cu voce tare copiilor? https://bit.ly/44o2gFj
* Cum mă joc cu copilul meu pentru a-l ajuta să se dezvolte? https://bit.ly/44gA9YL
Despre Cursul de formare 'Bune practici în educaţia parentală'
Curriculum dedicat pentru pregătirea cadrelor didactice include atât tematici de educaţie parentală, cât şi metode aplicate de învăţare interactivă şi prin joc. În plus, educatorii absolvenţi ai cursului primesc şi câte un pachet de materiale suport în activitatea didactică şi de relaţionare cu părinţii şi copiii: jocuri şi planşe educaţionale, joc dezvoltare socio-emoţională, Ghidul pentru părinţi. Începând cu anul şcolar 2024-2025, cursul este acreditat de Ministerul Educaţiei ca Program Naţional Complementar.
În educaţia timpurie, relaţia dintre educatori şi părinţi joacă un rol important în dezvoltarea copiilor preşcolari şi este esenţială pentru ca ei să primescă sprijinul necesar şi adaptat nevoilor individuale.
Programul Start în educaţie, cel mai amplu program de educaţie timpurie realizat la nivel naţional, derulat de World Vision România în parteneriat cu Fundaţia OMV Petrom, a creat un ecosistem în care educatorii sunt pregătiţi să colaboreze eficient cu părinţii, oferind informaţii valoroase şi resurse utile.
La nivelul programului, în anul şcolar 2023-2024, au fost formaţi 3.500 educatori în cadrul cursului 'Bune practici în educaţia parentală' - program desfăşurat în parteneriat cu Casa Corpului Didactic Bucureşti. Educatorii au învăţat să comunice îndeaproape cu părinţii copiilor preşcolari, să îi îndrume, să le asigure tot suportul pentru ca cei mici să beneficieze de educaţia şi protecţia necesară acasă. În plus, 8.500 de părinţi din comunităţi defavorizate au participat deja la ateliere de educaţie parentală, organizate de educatorii pregătiţi prin program.
'Am înţeles că o abordare mai caldă, primitoare şi empatică are şanse de reuşită mai mari. Am aplicat cele învăţate la curs şi am observat că părinţii răspund altfel.' (educator, judeţul Sălaj)
Pornind de la experienţele profesionale pe care un educator le parcurge zi de zi în lucrul cu copiii şi părinţii, formarea educatorilor a fost derulată într-un cadru interactiv şi ghidată de profesionişti din domeniu, care le-au oferit tot suportul necesar în dezvoltarea de tehnici aplicate de parenting pozitiv.
Programul de instruire 'Bune practici în educaţia parentală' include următoarele module:
- Adulţii implicaţi în educaţia timpurie
- Familia - partener în activitatea educaţională
- Relaţia părinte-copil
- Drepturile copilului
Pentru a sprijini educatorii în punerea în practică a acestor module şi a le oferi acces la resurse utile, în cadrul proiectului a fost creată şi o serie de tutoriale menite să acopere teme esenţiale şi să îmbunătăţească relaţia grădiniţă-familie:
- Programul de formare 'Bune practici în educaţia parentală' - LINK https://www.youtube.com/watch?v=5DsQlD54HRs
- Educatori şi părinţi, împreună pentru o grădiniţă incluzivă - LINK https://www.youtube.com/watch?v=nAiLRK1f1iw
* Rolul educatorului în parteneriatul grădiniţă-familie - LINK https://www.youtube.com/watch?v=BDWuKZ1fPqE
* Educatorul - sprijin pentru părinţi în procesul de dezvoltare emoţională a copiilor - LINK https://www.youtube.com/watch?v=ScDEnrf79J4
* Educatorul, formator în educaţia parentală - LINK https://www.youtube.com/watch?v=Z8Dxtb24GdY
'Pentru familiile monoparentale, cele cu situaţie materială precară, sau familii de romi, întâlnirile din cadrul acestui proiect au demonstrat faptul că e nevoie permanentă de educaţie şi îndrumare a părinţilor.' (educator, jud Tulcea)
În comunităţile defavorizate, unde resursele, dar şi nivelul de conştientizare al părinţilor privind importanţa implicării în educaţia timpurie sunt mai scăzute, ateliere de educaţie parentală sunt cu atât mai relevante şi utile.
Atmosfera din cadrul întâlnirilor le-a oferit părinţilor cadrul pentru a-şi împărtăşi experienţele şi preocupările fără teama de a fi judecaţi şi oportunitatea de a se conecta cu alţi părinţi în situaţii similare, pentru a învăţa unii de la alţii şi a forma o comunitate bazată pe sprijin reciproc. 'Ascultându-se unul pe celălalt, au realizat că se confruntă cu dificultăţi şi întrebări asemănătoare şi au găsit împreună răspunsuri şi soluţii.' (educator, jud. Bihor).
'Am văzut părinţi care au devenit mai conştienţi de nevoile şi preocupările copiilor lor.' (educator, jud Botoşani). În cadrul sesiunilor, părinţii au putut să colaboreze mai strâns cu educatorul şi şi-au exprimat dorinţa şi disponibilitatea de a participa în viitor şi la alte întâlniri.
'Mi-a plăcut ideea de a-l lua pe lângă mine şi în bucătărie, să îi dau şi lui să se joace cu aluat când fac o plăcintă, să facă şi el alături de mine ce fac eu. (părinte, judeţul Iaşi)
8 din 10 părinţi dintre părinţi consideră că relaţia cu copilul va fi mai bună în urma participării la sesiunile de educaţie parentală. De asemenea, cei mai mulţi dintre părinţii intervievaţi au menţionat că au şi pus în aplicare exemplele de activităţi practice prezentate în cadrul sesiunilor de educaţie parentală: 'Tot timpul suntem ocupaţi şi stresaţi şi nu ne dăm seama că ei se bucură să fie cu noi şi să le dăm şi lor o ocupaţie pe lângă noi.' (părinte, judeţul Iaşi)
De mare ajutor părinţilor sunt 'Ghidul Părinţilor' şi tutorialele 'Start în educaţie' care încurajează şi sprijină părinţii să devină primii educatori ai copiilor lor:
* Cum le vorbim copiilor despre bullying: https://youtu.be/I24o_vUIh5g
* Cum îmi învăţ copilul să mănânce sănătos? https://youtu.be/4WghHPb04VU
* Puterea cuvintelor - cum le vorbim copiilor? https://youtu.be/kZm2pWegKLk
* Cum îmi pregătesc copilul pentru şcoală? https://youtu.be/ic-63fSUxBc
* Cum să am grijă de mine pentru a fi un părinte mai bun https://youtu.be/Mbqm3YXGnMY
* Educaţia timpurie - cel mai important pas pentru copilul tău: https://bit.ly/3P77Ojr
* Cum creştem copii care se simt iubiţi şi în siguranţă: https://bit.ly/45hehxA
* Relaţia dintre familie şi grădiniţă: https://bit.ly/3P3ABoK
* De ce, ce şi cum să le citim cu voce tare copiilor? https://bit.ly/44o2gFj
* Cum mă joc cu copilul meu pentru a-l ajuta să se dezvolte? https://bit.ly/44gA9YL
Despre Cursul de formare 'Bune practici în educaţia parentală'
Curriculum dedicat pentru pregătirea cadrelor didactice include atât tematici de educaţie parentală, cât şi metode aplicate de învăţare interactivă şi prin joc. În plus, educatorii absolvenţi ai cursului primesc şi câte un pachet de materiale suport în activitatea didactică şi de relaţionare cu părinţii şi copiii: jocuri şi planşe educaţionale, joc dezvoltare socio-emoţională, Ghidul pentru părinţi. Începând cu anul şcolar 2024-2025, cursul este acreditat de Ministerul Educaţiei ca Program Naţional Complementar.
Alte știri din categorie
Ultimele știri
Business OTS
Comunicate
12:32 - Comunicat de presă - Infotrafic